Zoznam článkov od 1 do 20 (z 32) >>

Tip na surrealistický, neskutočný zážitok? - Prechádzka po nákupnom centre...

(Stephanie Davis)

Amerika

Hikemalaya

12.11.2016
To nádherné vedomie, že mám dostatok skúseností na to, aby som niekde sám nezahučal, mám bombové vybavenie a môžem sa vybrať preletieť nejaké hory. Lezenie v Tatrách už koncom februára stálo za deravý groš, nuž som sa vybral, prepytujem, do Himalájí.   Z hľadiska lietania je Nepál pomerne vyhľadávaným miestom na kurírovanie z tzv. zimnej depresie. (totiž v zime sa v našich podmienkach nedá skoro vôbec lietať a telo pilota je na tomto stimulante závislé, prejavuje sa najmä zvýšením objemu nadávok pri sledovaní predpovede počasia, bezprizorným poh...   Celý článok
Dvadsať kilogramov v batohu obsahuje paraglide, prilbu, odľahčený stan, baterky a šesť kusov sušenej strovy. Ten batoh nesie na chrbte konštrukčne nenápadný (útly) Ďuro s blonďavou hrivou pod ktorou sa ukrýva továreň na sny. Stopuje zo stredného Slovenska na lietadlo smerujúce z Prahy do Južnej Afriky, priamo do Dračieho hrdla, Drakensbergu .   Konajú sa tam totiž preteky X-berg challenge spočívajúce v prekonaní vzdialenosti 146km divokou a skoro nedotknutou krajinou Drakensbergu, sú inšpirované Redbull X-alps. Pretekárom môže byť ultraprekladač nôh (b...   Celý článok
Ultrabehy ponúkajú silné príbehy, lebo drina fyzická aj psychická je ich neoddeliteľnou súčasťou. Zároveň v súčasnosti rastie ich popularita – asi najmä tých terénnych. Niet sa čo diviť, čoraz „sedavejšie“ ľudstvo potrebuje nové výzvy pre telo aj mozog. Na tejto vlne popularity sa už zviezlo svojimi knižnými výpoveďami viacero známych ultraosobností – a ani tu sa niet čomu diviť. Lebo ak niekto behá na špičkovej úrovni, musí mu špičkovo okrem nôh fungovať aj hlava, zvlášť v tomto športe. Niet sa preto čomu diviť (aj do tretice), že svo...   Celý článok
Život ponúka množstvo dobrodružstiev a Vlado Tatarka bol jeden z tých, ktorí ich realizoval. Zamiloval sa do psov, o ktorých sa hovorí, že sú nielen pekní, ale aj mimoriadne verní a úžasne výkonní – do rasy HUSKY. Pre Vlada ideálni sprievodcovia a kamaráti. Že Vlado neostane pri jednom bolo jasné, mal už plány týchto kamarátov nechať aj poriadne vypotiť. V jeho hlave už dozrieval plán zúčastniť sa najťažších pretekov psích záprahov v Yukone. Samozrejme to malo sytém, Vlado sa zúčastnil mnohých domácich pretekov, lebo súhra človeka a psa tu hrá tú...   Celý článok
Prológ: Vedel som, že naši rodinní príslušníci holdovali horským športom, ale nemyslel som na to, že by bolo treba udržať v rodine túto tradíciu. Ale pravdepodobne som geneticky zaťažený, tak ma to samé tlačilo touto cestou. Otec sa rád túla po horách, aj niečo polezie a ujo Jano prežil pol života v horách. Je v tom nejaká automatika, že som si vybral zamestnanie v prírode, v horách, ako vedecký pracovník v oblasti fauny. Takže to túlanie 24 hodín denne v horách patrí do mojej pracovnej náplne. Som niečo ako lesník v národnom parku Jasper v Alberte. Ale...   Celý článok
 Konečne som tu, na tejto všetkými ospevovanej 1240 km dlhej ceste. Carretera Austral... ako exoticky a kostrbato to znie v ušiach. Už len ten názov vzbudzuje úctu a evokuje neodolateľné dobrodružstvo. Nechýba v žiadnom zozname najkrajších cyklociest sveta, cyklistický Mt. Everest, ako ktosi poznamenal. Fascinujúce panenské údolia, priesmyky, tyrkysové rieky a jazerá, biele ľadovce nad zelenými lesmi, stužky svetlých vodopádov na každom kroku. Nekonečná hrboľatá cesta, aj z kopca pôjdeš krokom, trasie sa bicykel, batožina, svaly, sadlo, budeš ju tisíckrát p...   Celý článok
Patagónia...vzdialená, drsná, neznáma, tajomná. Tierra del Fuego – Ohňová zem, Fin del Mundo – Koniec sveta. Už len tieto magické názvy od svojho objavenia neodolateľne lákajú dobrodruhov z celého sveta. Ako tam je, čo tam je, ako sa tam asi žije? Nič som o tomto kúsku zeme nevedel, ani som nič vopred neštudoval. Išiel som si jednoducho splniť detský sen – cestovať niekam ďaleko, dlho, drsne romantickou neznámou krajinou, málo osídlenou, cestovať sám a pohybovať sa vlastnými silami - na bicykli. Dodnes si pamätám údiv a obdiv, ktorý vo mne zanechala sk...   Celý článok
Je to už nejaký čas, čo sa na Vetromagu objavil seriál článkov o živote na ďalekom Yukone na severe Kanady. Pravdivý príbeh Slováka, ktorý vymenil lukratívnu prácu programátora za život v divočine, zaujal predovšetkým tých čitateľov, ktorí hľadajú kvalitný obsah a radi ho uprednostnia pred vyblýskaným obalom.   Séria článkov z kanadskej divočiny zaznamenala na Vetromagu pozitívny ohlas. Ich autor Martin sa odhodlal svoje zážitky priniesť aj v knižnej podobe. Po neľahkých peripetiách sa mu to nakoniec podarilo, a tak sa môžeme tešiť na zážitky z...   Celý článok
Stephanie Davis je americká horolezkyňa,  lezkyňa a basejumperka. Narodila s v Gruzínsku, žila v New Yorku a momentálne sa vyskytuje v oblasti Moab - v Utahu, Yosemite Valley a Californii. S lezením na skalkách začala až ako 18-ročná. Lezenie ju tak chytilo, že aj napriek zákazom svojich rodičov sa jej stalo vášňou. Odišla z univerzity, kde študovala právo a proti vôli rodičov sa presťahovala do Utahu, kde mala väčšie lezecké možnosti. Živila sa ako čašníčka a bývala vo svojom aute, len aby bola v kontakte so skalou a v prostredí, ktoré milovala. Moment...   Celý článok

Yosemite Valley

22.11.2013
Rovinatá a vyprahnutá krajina za oknami autobusu pomaly mení svoj charakter a divoká rieka sa prudko zarezáva do hladkých žulových dosiek, z ktorých kde-tu vyrastajú útle borovice. Holé pláne porastené suchou, zožltnutou trávou sa menia na husté dubové lesy, ktorých pestrost dopĺňajú vysoké sequoie, borovice a iné druhy ihličnanov. V tom sa pred nami objaví obrovská, skoro tisícmetrová žulová stena. Vyrastá priamo zo zelenej lúky a jej hladké, do zlata sfarbené steny nám vyrážajú dych. El Capitan! Prichádzame do Yosemite Valley. Kolko som na túto ch...   Celý článok
Zdá sa, že po príbehu o Tarahumaroch, zrodených pre beh, vbieha na náš knižný trh ďalšia lahôdka pre bežcov. Ale nielen pre nich. Pretože jej podtitul "Moje nečekaná cesta k úspěchu na ultramaratonu" síce veľa napovedá, ale nie všetko. Nie je to kniha len o behaní, tréningovej drine, pote, adrenalíne, endorfíne a o podobných veciach, ako by sa z názvu zdalo. Pocity pri behu sú v tejto knihe skôr takým podkladom pre budovanie širšieho posolstva, ktoré chce autor odovzdať. Tým posolstvom je propagácia životnej filozofie, ktorá je pravým opakom...   Celý článok

Jazero Titicaca

02.08.2012
Mutácia – Neviaž sa, odrež sa! Na peruánsko – bolivíjskej hranici, vo výške 3809 metrov leží najvyššie položené splavné jazero na svete – Titicaca. Samotný názov je pre Bolíviu síce trochu nevýhodný, lebo Peruánci dodnes tvrdia, že im patrí časť „Titi“ a Bolívia má „Kaka“. No to je dnes už asi jediný problém s týmto jazerom. A práve sem teraz mieria naše túlavé topánky. Na tomto mieste sa mala zrodiť slávna inkská civilizácia. No v súvislosti s týmto jazerom chcem spomenúť inú vec. Plávajúce ostrovy Los Uros. Tieto ostrovy, p...   Celý článok

Machu Picchu

24.07.2012
Na svete je veľa pekných miest, no väčšinou sa realita nepribližuje tomu, ako dobre sme ich už predtým videli nafotené. Je na svete veľa miest, na ktoré sa ľudia túžia dostať, no väčšinou je realita len chabý odvar toho, ako si dané miesto vysnívali. Je však jedno miesto, ktoré je výnimkou z týchto pravidiel. Miesto, ktoré je naživo lepšie ako akýkoľvek záznam, ktorý ste o ňom doteraz videli.    Stratené mesto Inkov – Machu Picchu! Je to miesto, o ktorom existuje viac dohadov ako skutočných faktov. Nevieme s určitosťou povedať, prečo ho Inkovia...   Celý článok
      Bolo teplé slnečné poobedie vo Valley, čakal som v závesnej sieti v Campe 4 a Cookie Cliff pomaly prichádzal do tieňa. Skúsil som sa uvolniť. Vhĺbil som sa dovnútra a bol som o tom jednoducho presvedčený, že s cestou, ktorú som chcel liezť, nebudem mať žiadne problémy - čakala na mňa pozdĺžna línia medzi životom a smrťou a bola tenšia ako hocičo iné, o čo som sa kedy pokúsil. Ak by som urobil iba jednu malú chybu, bolo by moje meno ďalší deň v novinách. Pritom som už mal na svojom konte nejakú sedmičku v Yosemitoch free sólom vylezené, p...   Celý článok
Túto pieseň pozná každý bez rozdielu, či už ste Peru navštívili alebo nie. U nás je známa pod menom Indiánska pieseň lásky, Simon and Garfunkel jej vymysleli vlastný text a tu v Peru vie nápev o kondorovi, čo sa vám vznáša nad hlavou, zahrať každý poriadny hudobník. O orlovi sa hovorí, že je kráľ vtákov. No čo do veľkosti a rozpätia krídel za kondorom ešte poriadne zaostáva. Tento velikán, ktorému sú domovom Andy, je odjakživa tunajším symbolom nebies a nezávislosti Južnej Ameriky. Kondor obýva neprístupné bralá Ánd, z ktorých sa na svo...   Celý článok
 Až do 19. storočia bolo peruánske mesto Arequipa, bez spojenia s Limou. Biele mesto, ako mu hovoria domáci, je vystavané z bledého kameňa silar - stlačený sopečný popol a prach. Biela farba tohto kameňa dala mestu prezývku a sopky okolo neho zase zaujímavé príbehy. Tu pri sopkách sa začína aj rozprávanie o miestnej ľadovej princeznej Juanite.   Juanita bola mladé dievča, vybrané vďaka svojej kráse a šikovnosti, aby až príde čas udobrilo boha hory Ampato. Inkovia verili, že každý kopec má svojho boha Apu. A mnoho kopcov tu v Andách sú sopky – v...   Celý článok
           Obrázky strateného inkského mesto Machu Picchu pozná každý. Aj večne zelené kopce okolo neho. No kým sa dostaneme až tam k bráne Amazónie, potrebujeme zdolať peruánsku púšť. Celé pobrežie Peru vyvoláva dojem opustenej obrovskej pláže, ktorá nie a nie skončiť. Napravo od nás zapadá slnko každý večer do vôd Pacifiku a piesok robí na ceste snehové jazyky. No kúpajúcich sa dovolenkárov na tejto pláži niet!   Na svedomí to má studený antarktický Humboldtov prúd, ktorý k pobrežiu Peru a Chile tlačí studený a suchý vzduch. ...   Celý článok
Po trojmesačnej plavbe krížom cez Atlantik pripláva loď k Panamskej šiji. Aby sa zabránilo šíreniu chorôb zo skazenej vody, celý čas pije posádka len slabo nakvasené víno. Ak sa chcú dostať na druhú stranu Panamy, musí sa loď vyložiť, rozobrať a preniesť po súši na druhý breh, ktorý už obmýva Tichý oceán. Tu sa loď opäť poskladá, naloží sa celý náklad a kapitán zamieri na juh. Popri juhoamerickej pevnine - až do Limy na pobreží Peru. Cesta späť je veľmi podobná, len v Lime treba loď naložiť inkským zlatom a na spiatočnej ceste sa vyhnú...   Celý článok
           Našinec sa v Európe dostane k sopkám zriedka. Treba sa za nimi vydať na juh Talianska alebo na Island. Pri potulkách Strednou Amerikou sme si dali za cieľ vystúpiť aspoň na jednu aktívnu sopku. Naš výber padol na kostarický Rincón de la Vieja (1916 m) , v preklade „kút starej ženy“. Podľa miestnej legendy, bohatý statkár uvrhol do krátera sopky mladíka, ktorý sa uchádzal o jeho dcéru. Tá našla útočisko na svahoch sopky a svoj život venovala liečiteľstvu.                     Po šesť hodinovej ceste autobusom z ...   Celý článok
          V našich končinách je Kostarika vnímaná skôr ako dovolenková destinácia so špičkovými rezortmi či už na pobreží Pacifiku (Golfo de Papagayo) alebo Karibiku. Ohromná biodiverzita krajiny, z nej koncom 80-tych rokov spravila jednu z najprosperujúcejších krajín Strednej Ameriky. V podstate prechádzate z jedného NP do druhého. V Kostarike nájdeme okrem ľadovcov snáď všetko. Tyrkysové more, mangrovové porasty, suché oblasti na severe pripomínajúce savanu, lesy večne zahalené v oblakoch, dažďové pralesy, termálne pramene, aktívne sopky, drav...   Celý článok

Zoznam článkov od 1 do 20 (z 32) >>
©  Vetroplachmagazin 2007 - 2016  |  designed by MVM Trade s.r.o.